Streszczenie planowanych zmian w projekcie ustawy antykryzysowej. Kategoria: koronawirus Z 212 mld zł na tarczę antykryzysową tylko 12 mld zł na
bezpośrednie wsparcie dla biznesu Przestojowe, odroczenie podatków i wdrożenia PPK, a także
dłuższa wypłata dodatkowego zasiłku opiekuńczego dla rodziców dzieci do 8 roku
życia opiekujących się dziećmi w czasie gdy przedszkola i szkoły pozostają
zamknięte. Rzeczpospolita dotarła do najnowszych projektów przepisów
antykryzysowych, które mają wesprzeć polski biznes dotkniętych epidemią
koronawirusa. Projekty są jeszcze w wersji roboczej i zmieniają się już nie z
dnia na dzień ale praktycznie z godziny na godzinę. Jedna z ich datowana na 20
marca została zawieszona w piątek późnym wieczorem na stronie internetowej
Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, jednak po interwencji ze strony
rządu szybko została zdjęta. Projekt w brzmieniu z 21 marca zakłada że łączna
kwota bezpośredniego wsparcia dla polskich przedsiębiorców wyniesie niecałe 12
miliardów złotych. Negocjacje jednak trwają i biznes liczy, że do poniedziałku,
gdy projekty mają ujrzeć światło dzienne uda się zwiększyć kwotę wsparcia
państwa. Poniżej publikujemy listę zmian przewidzianych w projekcie z
21 marca:
I.
Poprawa
płynności finansowej przedsiębiorstw 1.
Przesunięcie
terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń w
marcu i kwietniu 2020 r. (do 1 czerwca 2020 r.). 2.
Przesunięcie
(fakultatywne) terminu do zapłaty podatku od przychodów z budynków za miesiące
marzec-maj 2020 r. do 20 lipca 2020 r. (gdy przychody niższe o co najmniej 50
%). 3.
Przesunięcie
terminu wnoszenia opłat z tytułu użytkowania wieczystego oraz opłat z tytułu
przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności do 30 czerwca
2020 r. 4.
Czasowe
zniesienie opłaty prolongacyjnej w należnościach skarbowych i ZUS-owskich. 5.
Zwolnienie z
podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) umowy pożyczki zawieranej do dnia 31
sierpnia 2020 r. 6.
Możliwość
udzielenia ze środków Funduszu Pracy jednorazowej pożyczki na pokrycie kosztów
prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy w wys. 5 tys. zł na
okres nie dłuższy niż 12 miesięcy z 6 miesięcznym okresem karencji, z
możliwością umorzenia w przypadku niezmniejszenia stanu zatrudnienia. 7.
Umożliwienie
podatnikom podatku CIT i PIT, którzy ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne
z powodu COVID-19, odliczenia straty poniesionej w 2020 r., od dochodu z
działalności, uzyskanego w 2019 r. – gdy w 2020 r. osiągną przychody niższe o
co najmniej 50 % w porównaniu do 2019 r. 8.
Umożliwienie dokonania odliczenia od dochodu (przychodu) darowizn przekazanych
na przeciwdziałanie COVID-19 – odliczeniu
będą podlegały darowizny pieniężne lub rzeczowe (w pełnej wysokości),
przekazane podmiotom wykonującym działalność leczniczą, a także przekazane
Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych. 9.
Odstąpienie od
stosowania, w zakresie zaliczek na podatek PIT i CIT, przepisów dotyczących
tzw. złych długów wobec podatnika będącego dłużnikiem (gdy przychody mniejsze o
co najmniej 50 %). 10.
Możliwość
odstąpienia przez „małych podatników” od opłacania zaliczek w formie
uproszczonej opłacanych za miesiące marzec-grudzień 2020 r. 11.
Odroczenie
podatku do sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2021 r. 12.
Zwolnienie od
podatku dochodowego otrzymanych w 2020 r. przez podatników prowadzących pozarolniczą
działalność gospodarczą przychodów z tytułu: wsparcia gwarancyjnego oraz dopłat
do kredytów przyznanych na podstawie ustawy, dopłat do oprocentowania kredytów
przyznanych na podstawie ustawy. 13.
Czasowe
zwolnienie z opłat dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
oraz opłat abonamentowych, gdy nie są one zależne od wielkości przychodów lub
dochodu przedsiębiorcy. 14.
Obniżenie o 90 %
czynszu za okres gdy najemca lokalu nie prowadził działalności w obiekcie
handlowym o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m.kw. w okresie stanu zagrożenia
epidemicznego lub epidemii, chyba że umowa przewiduje korzystniejsze dla
najemcy rozwiązanie. 15.
Zmiany w ustawie
o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych usprawniające
i przyspieszające wypłaty rekompensat kosztów pośrednich uprawnień do emisji,
które poniesione zostały przez przedsiębiorstwa energochłonne w 2019 r., jak
również eliminujące wątpliwości interpretacyjne w odniesieniu do niektórych
elementów systemu rekompensat. 16.
Zmiany w zakresie
umów o imprezę turystyczną – termin rozwiązania bądź odstąpienia od umowy
skuteczny z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia o odstąpieniu
lub rozwiązaniu, możliwość skorzystania z vouchera na realizację imprezy
turystycznej w przyszłości. 17.
Przedłużenie
terminu na zwrot wpłat klienta w przypadku niemożności zorganizowania
wydarzenia z powodu epidemii (dot. organizacji wystaw i kongresów lub
działalności kulturalnej, rozrywkowej, rekreacyjnej, sportowej, organizującej
wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe) do 180 dni od rozwiązania umowy,
możliwy voucher w zamian za odstąpienie od rezygnacji z umowy. 18.
Wsparcie
finansowe twórców i artystów, których działalność nie mogła być kontynuowana w
obecnej formie w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub
stanu epidemii, albo mogłaby być kontynuowana pod warunkiem zmiany formy
upowszechniania tej działalności – wsparcie będzie możliwe w trakcie trwania
stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii, jak również w terminie 12 miesięcy
od ogłoszenia ich odwołania. 19.
Zmiany w Prawie
zamówień publicznych w zakresie obowiązku wzajemnego informowania się o wpływie
okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy,
możliwości dokonania zmiany umowy, niedochodzenia należności, w tym kar
umownych oraz zwolnienie z kar z ustawy o naruszenie dyscypliny finansów
publicznych, odstąpienie od dochodzenia należności. 20.
Umożliwienie
bankom przedłużenia (odnowienia) lub innych modyfikacji warunków finansowych
uprzednio udzielonych przedsiębiorcom z segmentu MŚP, którzy znaleźli się w
szczególnej sytuacji wskutek wystąpienia stanu zagrożenia epidemiologicznego –
modyfikacja warunków nie będzie prowadziła do pogorszenia sytuacji
kredytobiorcy. 21.
Obniżenie
podstawy opodatkowania dla banków o wartość aktywów wynikających z umowy
kredytu, udzielonego przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19, zawartych od
momentu wejścia w życie ustawy do 31 sierpnia 2020 r. 22.
Wprowadzenie
przepisów umożliwiających gminom: a.
wprowadzenie za
część 2020 roku zwolnienia z podatku od nieruchomości wskazanym grupom
przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z
ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, b.
przedłużenie, w
drodze zarządzenia organów wykonawczych, terminów płatności rat podatku od
nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r. – nie dłużej niż do
30 września tego roku. II.
Odroczenia
w realizacji niektórych obowiązków 23.
Przesunięcie
obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT (deklaracja wraz z ewidencją) z 1
kwietnia na 1 lipca 2020 r. dla wszystkich podatników (podatnicy będą mogli
dobrowolnie złożyć nowy JPK_VAT w maju 2020 r.). 24.
Przesunięcie
obowiązku utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych w średnich
przedsiębiorstwach na 1 października 2020 r. 25.
Przesunięcie o 3
miesiące terminu obowiązku zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru
Beneficjentów Rzeczywistych (ustawa o przeciwdziałaniu praniu brudnych
pieniędzy). 26.
Wydłużenie
terminu na złożenie informacji o cenach transferowych do 30 września 2020 r. 27.
Wydłużenie
terminu na złożenie zawiadomienia o dokonaniu zapłaty na rachunek
niezamieszczony w wykazie podatników VAT, o którym mowa w art. 96b ust. 1
ustawy o VAT (z 3-dniowego do 14-dniowego). 28.
Przesunięcie
terminu wejścia w życie rozwiązań prawnych dot. zrównania pozycji prawnej
drobnych przedsiębiorców i konsumentów z 1 czerwca 2020 r. na 1 stycznia 2021
r. 29.
Możliwość
odroczenia terminu wykonania badań urządzeń technicznych, z zachowaniem
możliwości eksploatacji przez maksymalny okres kolejnych 6 miesięcy. 30.
Wydłużenie okresu
sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do 31 grudnia
2020 r. 31.
Wydłużenie z 30
do 180 dni terminów na zarejestrowanie pojazdu niebędącego pojazdem nowym
sprowadzonym z terytorium UE albo zawiadomienie starosty o nabyciu lub życiu
pojazdu zarejestrowanego w okresie do 31 grudnia 2020 r. 32.
Umożliwienie w
2020 r. organom administracji miar odraczanie terminu dokonania legalizacji i
zezwalanie na dalsze użytkowanie przyrządów pomiarowych wobec których dokonano
takiego odroczenia, ale przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. 33.
Wydłużenie
terminów na realizację niektórych obowiązków przez organizacje pozarządowe. 34.
Wydłużenie
terminu składania wniosków o udzielenie zezwoleń pobytowych, przedłużenie wizy
oraz przedłużenie pobytu w ramach ruchu bezdewizowego jeżeli wypadałby w
okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, wydłużenie z mocy
prawa okresów ważności zezwoleń na pobyt czasowy oraz wiz krajowych (do 30 dni
od dnia odwołania tego stanu). 35.
Zmiany dot.
kinematografii (filmem będzie również utwór, który z uzasadnionych przyczyn nie
miał premiery kinowej, zawieszony zostanie obowiązek raportowania dot. liczby
widzów, biletów, przychodów, uelastycznione będą terminy składania wniosków o wsparcie
produkcji audiowizualnej). 36.
Wydłużenie
terminu ważności orzeczeń: a.
częściowej
niezdolności do pracy, o całkowitej niezdolności do pracy, o całkowitej
niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji, o
niezdolności do samodzielnej egzystencji, o okolicznościach
uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego, wydanych
przez lekarzy orzeczników i komisje lekarskie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
na czas określony, stanowiących podstawę do przyznania świadczenia, b.
niepełnosprawności
albo orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, kart parkingowych, c.
lekarskich o
braku przeciwskazań zdrowotnych, w tym do służby funkcjonariuszy poszczególnych
służ i organów, do 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub
stanu epidemii. III.
Zabezpieczenie
miejsc pracy i dochodów pracowników 37.
Dofinansowanie do
wynagrodzenia dla pracodawcy ze środków FGŚP do wysokości 50% minimalnego
wynagrodzenia, (przy obniżonym wymiarze czasu pracy o 20 %, nie więcej niż do
0,5 etatu – dofinansowanie do wysokości połowy wynagrodzenia minimalnego, ale
nie więcej niż 40 % przeciętnego wynagrodzenia za prace), w okresie
wprowadzonego przez pracodawcę przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru
czasu pracy w przypadku wystąpienia spadku obrotów gospodarczych w następstwie
wystąpienia COVID-19, rozumianych jako sprzedaż towarów lub usług w ujęciu
ilościowym lub wartościowym: a.
nie mniej niż o
15 % (stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnych 2 kolejnych miesięcy w
okresie od stycznia 2020 r. do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy z
roku ubiegłego) lub b.
nie mniej niż o
25 % obrotów w miesiącu w okresie od stycznia 2020 r. w porównaniu do miesiąca
poprzedniego. 38.
Dofinansowanie
części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia
społeczne przez starostę, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w
następstwie wystąpienia COVID-19 w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych
miesięcy po 1 stycznia 2020 r.: a.
części kosztów
wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia społeczne w
przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców zatrudniających pracowników
(nie dłużej niż na okres 6 miesięcy dla mikro- i małych przedsiębiorców, 3
miesięcy – średnich przedsiębiorców), w zależności od spadku obrotów: -
co najmniej 30 %
- iloczyn liczby pracowników i 50 % kwoty minimalnego wynagrodzenia, -
co najmniej 50 %
- iloczyn liczby pracowników i 70 % kwoty minimalnego wynagrodzenia, -
co najmniej 80 %
- iloczyn liczby pracowników i 90 % kwoty minimalnego wynagrodzenia, b.
części kosztów
prowadzenia działalności w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną
niezatrudniającego pracowników (nie dłużej niż 6 miesięcy), w zależności od
spadku obrotów: -
o co najmniej 30
% - 50 % kwoty minimalnego wynagrodzenia, -
o co najmniej 50
% - 70 % kwoty minimalnego wynagrodzenia, -
o co najmniej 80
% - 90 % kwoty minimalnego wynagrodzenia, 39.
Świadczenie z
tytułu przestoju ekonomicznego, nieoskładkowane i nieopodatkowane: a.
dla
zleceniobiorców i samozatrudnionych w wysokości 80 % minimalnego wynagrodzenia
jeśli przychód spadł o co najmniej 15 % w stosunku do poprzedniego miesiąca,
pod warunkiem, że przychów w poprzednim miesiącu był niższy od 300 %
przeciętnego wynagrodzenia, b.
dla osób na
karcie podatkowej lub ryczałcie ewidencjonowanym, zwolnionym z VAT w wysokości
50 % minimalnego wynagrodzenia. 40.
Poszerzenie kręgu
osób uprawnionych do dodatkowego zasiłku opiekuńczego: a.
ubezpieczonego
zwolnionego od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania
opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu
niepełnosprawności do ukończenia 18 lat albo orzeczeniem o niepełnosprawności,
w przypadku zamknięcia placówki, b.
na opiekę nad
chorym dorosłym niepełnosprawnym członkiem rodziny, w przypadku zawieszenia
działalności placówek dziennego pobytu. 41.
Poszerzenie
sytuacji, w której zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwać, o niemożność
sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna. 42.
Wprowadzenie
elastycznego mechanizmu wydłużenia okresu pobierania zasiłku opiekuńczego
(uprawnienie Rady Ministrów). 43.
Podwyższenie
kwoty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników
niepełnosprawnych (kwota bazowa: z 1800 zł na 1950 zł w przypadku osoby o
znacznym stopniu niepełnosprawności, z 1125 zł na 1200 zł przy stopniu
umiarkowanym, dodatek do kwoty bazowej: z 600 zł odpowiednio na 1200 zł oraz
900 zł). 44.
Zapewnienie
dofinansowania ze środków PFRON kosztów uczestnictwa w warsztacie terapii
zajęciowej, finansowania działalności centrów integracji społecznej i klubów
integracji społecznej z przyznanych dotacji, finansowania działalności ośrodków
wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, wypłaty świadczenia
integracyjnego dla uczestników centrum integracji społecznej, zabezpieczenie
środków na funkcjonowanie żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów (w
ramach programu MALUCH+), zapewnienie rekompensaty kosztów płacy za
zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych Zakładom Aktywności Zawodowej, w
przypadku zawieszenia działalności tych podmiotów. 45.
Poszerzenie grupy
osób mogących wykonywać pracę zdalnie o funkcjonariuszy poszczególnych służb i
organów niezatrudnionych na umowę o pracę. 46.
Umożliwienie
pracodawcom bardziej elastycznych zasad ustalania pracownikom czasu pracy i
modyfikacji warunków zatrudnienia w celu zachowania miejsc pracy (ograniczenie
nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego, wprowadzenie systemu
równoważnego czasu pracy bez konieczności spełnienia przesłanek z Kodeksu
pracy). 47.
Umożliwienie
pracodawcom odpowiadającym za elementy infrastruktury krytycznej oraz stacje
paliw, w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemiologicznego lub
stanu epidemii dokonywania określonych czynności z zakresu prawa pracy,
umożliwiających nieprzerwane działanie tych przedsiębiorstw (zmiana systemu lub
rozkładu czasu pracy, polecenie świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych). 48.
Zagwarantowanie
młodocianym pracownikom zatrudnionym w celu przygotowania zawodowego
obligatoryjnego zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy przez pracodawcę w
okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty (gdy
pracodawca wypłaci wynagrodzenie za ten okres zostanie mu zrefundowane na
podstawie obowiązującej umowy refundacyjnej). IV.
Rozwiązania
umożliwiające i usprawniające realizację zadań 49.
Czasowa
rezygnacja z zakazu wykonywania czynności związanych z handlem w niedziele dot.
rozładowywania, przyjmowania i ekspozycji towaru pierwszej potrzeby oraz
powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania takich czynności (w
okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz 30 dni od dnia
ich odwołania). 50.
Zapewnienie
możliwości działania zarządów oraz rad nadzorczych spółek w sytuacji
nadzwyczajnych wydarzeń, które mogą mieć wpływ na wewnętrzną organizację spółek
handlowych. 51.
Ukonstytuowanie
instytucji odstępstwa od wykonywania przewozu regularnego i przewozu
regularnego specjalnego zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu na ich
wykonywanie, na czas występowania zagrożenia rozprzestrzeniania się COVID-19 (w
przypadku konieczności podjęcia czynności związanych ze zwalczaniem zakażenia
wirusem, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem
skutków choroby zakaźnej, braku rentowności wykonywanych przewozów, będących
skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy okoliczności). 52.
Wprowadzenie
ułatwień dla przedsiębiorców inwestujących w nowe technologie, w tym takich
rozszerzających zakres ww. inwestycji. 53.
Zapewnienie
niezakłóconego orzekania o niepełnosprawności (brak konieczności osobistego
stawiennictwa w zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności). 54.
Zniesienie
obowiązku przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego przed wydaniem
decyzji w sprawie przyznania pomocy społecznej osobom lub rodzinom jej
wymagającym i pozostającym w odosobnieniu ze względu na podejrzenie o
zakażenie lub o chorobę zakaźną (wystarczająca będzie rozmowa telefoniczna z
pracownikiem socjalnym, analiza dokumentów lub oświadczenie osoby ubiegającej
się, informacje udostępnione przez właściwe podmioty). 55.
Przedłużenie na
dotychczasowych warunkach czasu obowiązywania umowy najmu (zarówno lokali
mieszkalnych, jak i lokali o innym przeznaczeniu) do dnia 30 czerwca 2020 r. na
podstawie oświadczenia woli najemcy. 56.
Możliwość wydania
tymczasowego środka identyfikacji elektronicznej, jakim będzie „tymczasowy
profil zaufany”. 57.
Wyłączenie BGK z
obowiązku stosowania prawa zamówień publicznych przy wdrażaniu instrumentów
finansowych mających na celu niwelowanie skutków pandemii COVID-19 na
działalność przedsiębiorstw. 58.
Możliwość
zapewnienia przez Instytucję Zarządzającą wkładu finansowego ze środków
programu operacyjnego na rzecz instrumentów finansowych przyczyniających się do
niwelowania skutków COVID-19, wdrażanych przez BGK. 59.
Wyłączenie
stosowania warunku ograniczającego okres spłaty kredytu udzielnego przez BGK w
ramach programu wsparcia społecznego budownictwa czynszowego do maksymalnie 30
lat w przypadku okresowego zawieszenia spłaty kredytu przez BGK w związku z
kryzysem COVID-19. 60.
Zmiany w zakresie
prowadzenia robót budowlanych niezbędnych w celu przeciwdziałania COVID-19 –
wymagane niezwłoczne poinformowanie organu administracji
architektoniczno-budowlanej. 61.
Zmiany w zakresie
organizowania zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez
przedsiębiorców. 62.
Upoważnienie
ministra właściwego do spraw rodziny do czasowego ograniczenia lub zawieszenia
funkcjonowania, w określonych przypadkach, żłobków i klubów dziecięcych. 63.
Zmiany dot. biegu
terminu na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia znaku towarowego, terminu na
złożenie w Urzędzie Patentowym RP tłumaczenia patentu europejskiego na
język polski oraz terminu na złożenie tłumaczenia na język polski ograniczonego
lub zmienionego patentu europejskiego w okresie od 8 marca do 30 czerwca 2020
r. (bieg terminów na nowo od 1 lipca 2020 r.). 64.
Przedłużenie
terminu na wydanie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego o
okres jednego miesiąca oraz wyposażenie Ministra Finansów w kompetencję do
ewentualnego wydłużenia o okres do 3 miesięcy. 65.
Zmiany
usprawniające przebieg interwencji podejmowanych przez funkcjonariuszy Policji
lub Straży Granicznej. 66.
Zmiany
usprawniające finansowanie zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, w tym
m.in. umożliwienie zmiany planów finansowych instytucji gospodarki budżetowej,
agencji wykonawczych, państwowych funduszy celowych w sposób pozwalający na
szybkie reagowanie, zmiany przez jednostki samorządu terytorialnego, utworzenie
Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, umożliwienie zasilenia Turystycznego
Funduszu Gwarancyjnego w formie dodatkowych kredytów z BGK. data publikacji: 2020-03-23 09:52:04 |