Prawnik radzi

» jesteś tutaj: » Dla klienta » Prawnik radzi
 Powódka, Ywa U w pozwie skierowanym przeciwko „XX” L. A, I. A spółce jawnej z siedzibą w Białymstoku wniosła o zasądzenie  kwoty 22.500 wraz z odsetkami w wysokości ustawowej naliczanymi od 1 lutego 2016 r. do dnia zapłaty oraz kosztów procesu według norm przepisanych tytułem nieopłaconego wynagrodzenia za wykonaną na rzecz pozwanej usługę prawną.

Sąd I instancji oddalił powództwo, uznając, że nie ma podstaw do zasądzenie należności bowiem nie wynikało to z umowy stron. Apelację powódki - sąd również oddalił, uznając, że zarzuty apelacyjne nie mają  podstaw prawnych.
W niniejszej sprawie powódka wnosiła o zasądzenie od Z Polska SA z siedzibą w Warszawie 1000 złotych tytułem częściowego wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z jej nieruchomości w zakresie niezbędnym do użytkowania z urządzeń telekomunikacyjnych i w zakresie powodowanych przez nie ograniczeń w użytkowaniu  działki oznaczonej numerem 37/1 położonej w Xce w okresie 10 lat wstecz od daty doręczenia wniosku o zawezwanie do próby ugodowej i zasądzenie od pozwanego kosztów procesu.

Sąd uwzględnił powództwo w części - zasądzając kwotę 565 złotych
Skarga na czynności komornika

Kategoria: komornik
Istotne jest to, że takie uprawnienie przysługuje zarówno dłużnikowi, jak i wierzycielowi. Skarga może dotyczyć konkretnych czynności komornika – wydanego postanowienia, podjętych czynności i sposobu ich realizacji, czy też  zaniechania wnioskowanych czynności. W szczególności można skarżyć wysokość opłaty egzekucyjnej - gdy komornik naliczy ją zbyt wysoko, przyjmując 15 % opłaty, tam gdzie należało pobrać 8%.

Często zdarza się, że komornik sam dokonuje wyceny zajętej ruchomości - należy wówczas kontrolować, czy przyjęta wartość odpowiada wartości rynkowej ruchomości, w przypadku jej zaniżenia - czynność podlega skardze.

W niektórych sytuacjach składając skargę na czynności komornika, można wnosić o zabezpieczenie skargi, przez zawieszenie egzekucji, bądź zawieszenie konkretnych czynności egzekucyjnych objętych skargą.

Skargę wnosi się w przeciągu tygodnia od czynności, gdy strona była przy niej obecna lub została o czynności zawiadomiona -  do sądu rejonowego, przy którym działa komornik. Składając skargę, należy oznaczyć strony postępowania, oraz wskazać na które czynności – działanie, zaniechanie komornika, autor składa skargę. Czasem jedynie część postanowienia może być skażona, wtedy trzeba wskazać zakres zaskarżenia i wnieść o uchylenie bądź zmianę postanowienia.

Skarga podlega opłacie w wysokości 100 złotych, co nie stoi na przeszkodzie złożenia wniosku o zwolnienie strony od obowiązku ponoszenia kosztów sądowych. Oczywiście wraz z uzasadnionym wnioskiem, należy złożyć oświadczenie o stanie majątkowym i rodzinnym skarżącego.

Skargę składa się w tylu egzemplarzach, ile jest stron postępowania. Chodzi o to, żeby otrzymał ją komornik i oczywiście sąd. Trzeba zwrócić na to uwagę gdy występuję kilku dłużników, bądź wierzycieli. Sąd wzywa wtedy do uzupełnienia braków formalnych,  ale to przedłuża postępowanie

Jak jest to przewidziane przepisami prawa proceduralnego, jeśli strona w zawitym terminie nie ze swojej winy skargi – nie wniosła, sąd może na jej uzasadniony wniosek przywrócić termin, do złożenia skargi. Skargę z  wnioskiem o przywrócenie terminu do jej złożenia wnosi się do sądu, w którym czynność miała być wykonana, w ciągu tygodnia od czasu ustania przyczyny uchybienia terminowi.

Strona przed wniesieniem skargi – nie ma obowiązku uprzedzać czy informować komornika o zamiarze wywiedzenia skargi, jednakże należy pamiętać, że organ egzekucyjny ma prawo reasumpcji swoich postanowień (zmiana) i czasem może warto przed wniesieniem skargi – podjąć próby dialogu.

Odpis skargi sąd przesyła komornikowi, który w ma trzy dni, aby na piśmie uzasadnić dokonanie – lub zaniechanie zaskarżonej czynności  następnie przekazuje je wraz z aktami sprawy do sądu, do którego skargę wniesiono.

W przypadku gdy skargę sporządza adwokat, zaś skarga zostanie uznana za zasadną ( komornik może tez ją uznać za zasadną – wtedy Sąd umarza postępowanie) stronie przysługuje zwrot kosztów zastępstwa procesowego.

Z uwagi na obwarowania formalne skargi, warto skorzystać z pomocy adwokata przy sporządzaniu skargi.

Adwokat Białystok, adwokaci, kancelaria adwokacka, prawnik, prawnicy, pomoc prawna, windykacja, egzekucja, opłata, opinia, szkoda, ocena

data publikacji: 2014-10-03 10:32:07